GRATUIT: ATEC – o scală user friendly, dedicată evaluării progreselor terapeutice

Un obstacol major în domeniul cercetării autismului a fost lipsa unui mijloc valid de măsurare a eficienţei diverselor tratamente. De-a lungul anilor, cercetătorii au publicat sute de studii care încearcă să evalueze eficacitatea diferitelor intervenţii biomedicale şi psihoeducaţionale destinate copiilor cu autism. O mare parte din această cercetare a produs rezultate neconcludente sau, mai rău, înşelătoare, pentru că nu există teste utile sau scale concepute special pentru a măsura eficacitatea tratamentului. Lipsindu-le o astfel de scală, cercetătorii au recurs la ajutorul unor teste, cum ar fi Childhood Autism Rating Scale (CARS), Gilliam Autism Rating Scale (GAR) sau Autism Behavioral Checklist (ABC), toate concepute pentru a diagnostica autismul – pentru a spune dacă un copil este sau nu autist – şi nu pentru a măsura eficacitatea tratamentului.

Riglă, © foto http://www.flickr.com/people/filmingilman

Riglă, © foto http://www.flickr.com/people/filmingilman

Două articole recente au comentat cu privire la problema aceasta: „De multe ori, investigatorii sunt nevoiţi să utilizeze instrumentele de diagnosticare pentru a măsura schimbările ca răspuns la tratament. Această abordare nu a fost foarte de succes pentru că, de cele mai multe ori, instrumentele de diagnostic nu sunt suficient de sensibile pentru a surprinde schimbări individuale. „[…] Scalele de măsurare a ameliorării clinice, ca mijloc de validare a rezultatelor tratamentului, sunt încă şi mai deficitare.“

(ATEC) a fost dezvoltat de Bernard Rimland şi Stephen M. Edelson de la Autism Research Institute, pentru a acoperi această nevoie, care este deosebit de urgentă în prezent datorită faptului că sunt pe punctul de a debuta peste 20 de studii noi care măsoară nivelul şi rolul secretinei.

ATEC este un formular de o pagină proiectat să fie completat de către părinţi, profesori, sau îngrijitori. Este compus din 4 subteste:

  1. Limbaj / Comunicare (14 itemi);
  2. Socializare (20 itemi);
  3. Cogniţie / Senzorial (18 itemi);
  4. Sănătate / fizică / Comportament (25 itemi).

Spre deosebire de cele mai multe scale, aceasta nu suportă drepturi de autor şi poate fi utilizată gratuit de către orice cercetător. Copii ale ATEC sunt disponibile la cerere la Autism Research Institute sau pe site-ul ARI.

Scala de Evaluare a Tratamentelor în Autism (ATEC) este un instrument simplu, dar eficient de măsurare a eficienţei diverselor tratamente.

Faţă de alte instrumente de cercetare care diagnostichează autismul pur şi simplu, ATEC permite măsurarea evoluţiei sau involuţiei unui pacient după începerea tratamentului.

ATEC evaluează 77 de elemente, cum ar fi dacă copilul îşi ştie numele, face contact vizual cu ceilalţi sau are dificultăţi cum ar fi udatul patului, diaree, constipaţie şi aşa mai departe.

Completarea formularului

Scorul online ATEC este simplu de calculat. Cel care introduce datele şi face punctajul va verifica doar dacă o anumită afirmaţie „Nu este adevărată“, este „Oarecum adevărată“ sau „Foarte adevărată“. Sau, pentru condiţii cum ar fi udatul patului, se va verifica dacă aceasta „Nu este o problemă“, este „o problemă minoră“, „o problemă moderată“ sau „o problemă gravă“. Odată ce toate cele 77 de afirmaţii sunt verificate, daţi clic pe butonul pe care scrie

„Introducerea datelor pentru notare“. Autism Research Institute va calcula apoi punctajul şi va trimite rezultatele pe email.

Alternativ, puteţi descărca şi imprima o copie a formularului Scoring ATEC.

Gama de scoruri

Scorul ATEC variază de la zero la 180. Cu cât e mai mic, cu atât mai bine. Dacă un copil are un scor zero sau aproape de zero nu mai poate fi distins de copii neurotipici şi astfel poate fi considerat recuperat complet. Reperele importante sunt următoarele:

  • ATEC < 30

Acest nivel plasează copilul în eşantionul de 10 %. Un copil cu scor mai mic de 30 sau, şi mai bine, mai mic de 20 are unele abilităţi care îi permit să întreţină, în ambele sensuri, conversaţii normale şi, mai mult sau mai puţin, să se comporte în mod normal. Astfel de copii au şanse mari să ducă o viaţă normală, ca persoane fizice independente.

  • ATEC < 50

Acest lucru plasează copilul în eşantionul de 30%. Copilul are şanse bune de a fi semi-independent. Mai important, el nu va avea nevoie probabil să fie plasat într-o instituţie la vârsta adultă. Pentru mulţi părinţi de copii cu autism, obţinerea unor îmbunătăţiri până la acest nivel constituie un progres foarte important.

  • ATEC > 104

Chiar dacă punctajul maxim este de 180, orice persoană cu un scor mai mare de 104 ar fi deja în eşantionul de 90% şi este considerată ca având o formă de autism sever.

Utilizatorii ATEC pot completa scala online gratuit (4 subscoruri şi un scor total), prin introducerea răspunsurilor via computer. Formularele ATEC sunt acceptate numai on-line.

Deoarece este o scală menită să măsoare eficienţa intervenţiei terapeutice sau medicamentoase se recomandă repetarea ei la intervale de 6 luni.

Dacă sunteţi un practicant sau lucraţi pentru un medic, asiguraţi-vă că respectaţi reglementările în vigoare privind confidenţialitatea înainte de a introduce date despre client sau informaţii personale privind sănătatea pacientului în această bază de date. Dacă nu sunteţi sigur cu privire la o astfel de conformitate, vă rugăm să solicitaţi consultanţă de la un avocat. În cele mai multe cazuri, este necesar un formular de consimţământ, convenit şi semnat de către pacient / client.

Traducere formular

I. Vorbire / Limbaj / Comunicare – Fals, Oarecum adevărat, Foarte adevărat

  1. Îşi ştie numele
  2. Răspunde la „Nu“ sau „Stop“
  3. Poate executa câteva comenzi
  4. Utilizează un cuvânt la un moment dat („Nu!“, „papa“, „apă“ etc.)
  5. Poate folosi 2 cuvinte deodată („Nu vreau“, „Du-te acasă“)
  6. Poate folosi 3 cuvinte deodată („Vrei pleci acasă“)
  7. Cunoaşte 10 sau mai multe cuvinte
  8. Foloseşte propoziţii cu 4 sau mai multe cuvinte
  9. Explică ceea ce vrea
  10. Pune întrebări semnificative
  11. Vorbirea tinde să fie cu sens, relevantă
  12. Foloseşte adesea câteva propoziţii succesive
  13. Nivel destul de bun al conversaţiei X
  14. Comunică aproape normal pentru vârsta lui / ei

II. Socializare – Nu îl / o descrie, Îl / o descrie într-o oarecare măsură, Îl descrie perfect

  1. Pare să fie într-o carapace – nu poţi ajunge la el / ea
  2. Ignoră alte persoane
  3. Acordă prea puţină atenţie atunci când cineva i se adresează
  4. Necooperant şi opoziţionist
  5. Nu are contact vizual
  6. Preferă să fie lăsat în pace
  7. Nu îşi manifestă afecţiunea
  8. Nu reuşeşte să-şi salute părinţii
  9. Evită contactul cu alte persoane
  10. Nu imită
  11. Nu îi place să fie ţinut în braţe / alintat
  12. Nu arată şi nu împărtăşeşte
  13. Nu gesticulează „pa, pa“
  14. Opozant / noncomformist
  15. Crize temperamentale
  16. Nu are prieteni / companioni
  17. Zâmbeşte foarte rar
  18. Insensibil la sentimentele altora
  19. Îi este indiferent dacă ceilalţi îl plac
  20. Îi e indiferent dacă părintele pleacă

III. Cognitiv / Senzorial: Nu îl / o descrie, Îl / o descrie într-o oarecare măsură, Îl descrie perfect

  1. Răspunde la nume
  2. Răspunde la laude
  3. Se uită la oameni şi animale
  4. Se uită la poze şi TV
  5. Desenează, colorează, execută activităţi artistice
  6. Se joacă corespunzător cu jucăriile
  7. Expresie facială adecvată
  8. Înţelege poveşti la TV
  9. Înţelege explicaţiile
  10. Conştient de mediu
  11. Conştient de pericol
  12. Demonstrează imaginaţie
  13. Iniţiază activităţi
  14. Se îmbracă singur
  15. Curios, interesat
  16. Temerar – explorează
  17. Conectat – nu distras, visător
  18. Urmăreşte privirea celorlalţi

IV. Sănătate / Fiziologic / comportamente

  1. Enurezis (face pipi în pat)
  2. Udă pantalonii / scutecele
  3. Face caca în pantaloni / scutece
  4. Diaree
  5. Constipaţie
  6. Probleme de somn
  7. Mănâncă prea mult / prea puţin
  8. Dietă extrem de limitată
  9. Hiperactiv
  10. Letargic
  11. Se loveşte / răneşte singur
  12. Îi loveşte / răneşte pe alţii
  13. Distructiv
  14. Sensibil la sunete
  15. Anxietate / teamă
  16. Nefericit / plânge des
  17. Convulsii
  18. Vorbire obsesivă
  19. Rutine rigide
  20. Strigăt sau ţipă
  21. Are nevoie de rutină
  22. De multe ori agitat
  23. Insensibil la durere
  24. Fixat / obsedat de anumite obiecte / subiecte
  25. Mişcări repetitive (autostimulare, balansare etc.)
© www.2elefanti.ro – preluarea oricărui material se va face în acord cu licenţa Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported.

8 răspunsuri la „GRATUIT: ATEC – o scală user friendly, dedicată evaluării progreselor terapeutice

    1. Multumesc pentru raspuns. Am citit explicatiile dar, pentru intervalul cerut, nu exista o explicatie mai amanuntita. Pot sa trag singura niste congluzii, insa voiam sa mai aud o alta opinie.

      Scara aceasta ajuta cand nu exista un diagnostic clar de autism? La noi se suspecteaza o intarziere in dezvoltare avand la baza o dereglare genetica.

      Din cauza intarzierii apar si comportamente care se pot incadra in autism.

  1. Nu. ATEC nu este un instrument de diagnosticare, ci unul creat special pentru măsurarea eficienţei diverselor tratamente. Potrivit autorilor ei, este suficient de sensibilă pentru a surprinde schimbări individuale. Există boli genetice care exprimă fenotipic comportamente similare celor din spectrul autist. De asemenea, există boli genetice rare, cum e Sindromul Thimoty, în cazul cărora 80% din cei afectaţi au şi autism.

    1. Nu am zis ca vreau un diagnostic cu aceasta scara. Noi folosim terapia ABA ca sa o stimulam pe Ilinca sa evolueze, indiferent de diagnostic (pana acum nu am gasit alta metoda de recuperare mai eficienta). Intrebam doar daca scara asta e buna pentru a masura eficienta tratamentului pe care il folosim indiferent de diagnosticul pe care il avem.

  2. Bună, din nou. ATEC înseamnă The Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC). Aşadar serveşte monitorizării eficienţei terapiei, indiferent de tipul de terapie, inclusiv a efectelor unui medicament sau a unei diete, în interiorul diagnosticului de autism. Este de asemenea un instrument cuantificabil în cercetările derulate de Autism Research Institute. http://www.autism.com/index.php/ind_atec

    1. Pentru Iuliana. Cel mai important este progresul pe care il veti putea obseva reluand testul dupa doua saptamani -o luna si tot asa periodic. Ideea e sa scada tot mai mult punctajul. Lucrati cu copilul cu perseverenta pe toate ariile si mai ales unde are scoruri mai mari, pretuiti fiecare ora din zi ca sa o valorificati in folosul copilului. Nu pierdeti nici o secunda pentru ca e foarte importanta interventia timpurie…cu cat e mai mic copilul cu atat sansele de a ajunge la un scor sub 30 de puncte sunt mai mari.

Lasă un răspuns